Podobne
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

okreslaniu wlasnego losu, na jego sile, godnosc i wolnosc woli.
Z drugiej strony, klasy nizsze, biedota miejska, a szczególnie chlopi natchnieni zarliwa
nadzieja wolnosci chcieli polozyc kres uciskowi ekonomicznemu i osobistemu. Mieli
niewiele do stracenia, a wszystko do zyskania. Interesowaly ich nie subtelnosci dogmatów,
ale raczej podstawowe zasady Biblii: braterstwo i sprawiedliwosc. Ich nadzieje obracaly sie
w czyny w postaci szeregu rebelii politycznych i ruchów religijnych, odznaczajacych sie
bezkompromisowym duchem, tak typowym dla samych poczatków chrzescijanstwa.
Nas jednak interesuje glównie reakcja klas srednich. Rozwój kapitalizmu, choc przyczynil sie
takze do wzrostu ich niezawislosci i inicjatywy, stal sie dla nich niemala grozba. W
poczatkach szesnastego wieku nowa wolnosc w niewielkim jeszcze stopniu obdarzyla
czlowieka klas srednich wladza i poczuciem bezpieczenstwa. Wolnosc przyniosla mu raczej
odosobnienie i poczucie znikomosci jednostki niz sile i ufnosc. Poza tym czlowiek ten goraco
zazdroscil klasom zamoznym i hierarchii koscielnej ich zbytku i wladzy. Protestantyzm umial
wyrazie te uczucia znikomosci i zawisci; obalil ufnosc czlowieka w nieograniczona milosc
Boga: nauczyl go pogardy i nieufnosci do samego siebie i do drugich; uczynil go narzedziem,
a nie celem; skapitulowal przed wladza swiecka i wyrzekl sie zasady, ze wladza swiecka nie
moze byc usprawiedliwiona samym faktem swego istnienia, jezeli sprzeciwia sie regulom
moralnym. W ten sposób wyparl sie tego, co bylo fundamentem judeo-chrzescijanskiej
tradycji. Z jego nauk wyrastal obraz jednostki ludzkicj, Boga i swiata, usprawiedliwiajacy
owe uczucia wiara, ze poczucie znikomosci i bezsilnosci ma swe zródlo w naturze czlowieka,
który czuje po prostu to, co powinien odczuwac.
Tak wiec nowe doktryny religijne nie tylko wyrazaly to, co odczuwal przecietny czlonek
klasy sredniej, lecz racjonalizujac i systematyzujac ta postawe, potegowaly ja i wzmacnialy;
co wiecej - wskazywaly zarazem jednostce sposób pozbycia sie leku. Nauczyly ja, ze
akceptujac w pelni swa bezsilnosc i zlo wlasnej natury, traktujac cale swe zycie jako pokute
za grzechy, przez doglebne ukorzenie sie, a takze przez nieustajacy wysilek jednostka moze
przezwyciezyc lek i zwatpienie; ze dzieki zupelnej uleglosci moze zyskac milosc Boga i
zywic przynajmniej nadzieje przynalezenia do tych, których Bóg postanowil zbawic.
Protestantyzm byl odpowiedzia na ludzkie potrzeby przerazonej, wyrwanej z gleby i
odosobnionej jednostki, która szukala orientacji i powiazania z nowym swiatem. Nowa
struktura charakteru, bedaca wynikiem przemian gospvdarczych i spolecznych oraz
wzmocniona doktryna religijna, stala sie z kolei waznym czynnikiem w ksztaltowaniu
dalszego rozwoju spoleczno-ekonomicznego. Wlasciwosci tej struktury - wewnetrzny
przymus pracy, zadza sukcesu, gotowosc, aby zycie swoje uczynic narzedziem w sluzbie
jakiejs nadosobowej sily, asceza, narzucajace sie poczucie obowiazku - oto cechy charakteru,
które przeksztalcily sie w sily wytwórcze w spoleczenstwie kapitalistycznym i bez których
wspólczesny rozwój ekonomiczno-spoleczny bylby nie do pomyslenia; cechy te zlozyly sie
na specyficzna forme, w której ludzka energia przemienila sie w jedna z sil produkcyjnych
procesu spolecznego. Dzialanie zgodne z nowo uksztaltowanymi cechami charakteru bylo
korzystne z punktu widzenia koniecznosci ekonomicznych; bylo ono takze zadowalajace w
sensie psychologicznym, gdyz stanowilo odpowiedz na potrzeby i leki wlasciwe temu
nowemu typowi osobowosci. By ujac sprawe bardziej ogólnie: procesy spoleczne
wyznaczajace sposób zycia czlowieka, tj. jego stosunek do innych i do pracy, urabiaja
strukture jego charakteru; nowe ideologie - religijne, filozoficzne, polityczne - wyplywaja z
tej zmienionej struktury, a zarazem znajduja w niej oddzwiek, intensyfikujac ja w ten sposób,
zaspokajajac i stabilizujac; z kolei nowo uksztaltowane cechy charakteru staja sie waznymi
czynnikami w dalszym rozwoju ekonomicznym i wywieraja wplyw na procesy spoleczne;
jesli stanowia one reakcje na zagrozenie przez nowe sily ekonomiczne, to z czasem same
staja sie sila wytwórcza, która popiera i wzmacnia nowy kierunek ekonomicznego
rozwoju52.
--------------------------------------------------------------------------------
4. Dwa aspekty Wolnosci czlowieka wspolczesnego.
--------------------------------------------------------------------------------
Poprzedni rozdzial poswiecilismy analizie psychologicznego znaczenia glownych doktryn
protestantyzmu. Ukazala ona nowe doktryny religijne jako odpowiedz na potrzeby
psychiczne wywolane upadkiem sredniowiecznego systemu spolecznego i narodzinami
kapitalizmu. Skupilismy nasza uwage na problemie wolnosci w dwojakim znaczeniu:
wykazalismy, ze wyzwolenie od tradycyjnych wiezow sredniowiecznego spoleczenstwa
przynioslo wprawdzie jednostce nowe poczucie niezaleznosci, ale jednoczesnie sprawilo, ze
poczula sie ona samotna i wyizolowana, napelnilo ja trwoga i zwatpieniem, wpedzilo w nowe
poddanstwo oraz w przymusowa i irracjonalna aktywnosc.
W niniejszym rozdziale pragne wykazac, ze dalszy rozwoj spoleczenstwa kapitalistycznego
wplynal na osobowosc w kierunku zapoczatkowanym w okresie reformacji.
Dzieki doktrynom protestanckim czlowiek byl juz psychicznie przygotowany do roli, jaka
mial odgrywac w nowoczesnym systemie przemyslowym. System ten, jego praktyka i duch,
ktory sie z niego wywodzil, dotykajac kazdego aspektu zycia uksztaltowal cala osobowosc
czlowieka i jeszcze bardziej uwydatnil owe sprzecznosci, o ktorych mowilismy w
poprzednim rozdziale: rozwinal jednostke - i uczynil ja jeszcze bardziej bezradna; zwiekszyl
jej swobode - i stworzyl nowego rodzaju zaleznosci. Nie usilujemy tu opisywac wplywu
kapitalizmu na cala strukture charakteru czlowieka, jako ze koncentrujemy sie tylko na
jednym aspekcie tego rozleglego zagadnienia: na dialektycznym charakterze procesu
narastania wolnosci. Celem naszym bedzie wykazanie, ze struktura nowoczesnego
spoleczenstwa oddzialuje na czlowieka rownoczesnie w dwojaki sposob: staje sie on bardziej
niezalezny, bardziej samodzielny i krytyczny, a zarazem bardziej wyizolowany, samotny i
przerazony. Zrozumienie calosci zagadnienia zalezy jedynie od zdolnosci dojrzenia obu stron
procesu i niezapominania o jednej podczas analizowania drugiej.
Nie jest to latwe, poniewaz normalnie myslimy w kategoriach niedialektycznych i jestesmy
sklonni watpic, czy dwa sprzeczne ze soba nurty moga rownoczesnie wynikac z jednej
przyczyny. Ponadto, negatywna strone wolnosci - owo jarzmo, jakie naklada ona na [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates