|
|
|
|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ocenie uczuciem sympatii lub zaufania, inne natomiast strachem lub respektem wobec czyjegoÅ› prestiżu. Tendencje te znajdujÄ… zdecydowany wyraz w poglÄ…dach dzieci. 86 51 UZASADNIANI? ZAKAZU KAAMSTWA W postawie moralnej jednostki interesuje nas nie tylko, czy uznaje ona pewien zakaz lub nakaz, lecz także dlaczego go uznaje lub odrzuca. Można np. uważać, że czÅ‚owiek powinien postÄ™pować zawsze uczciwie nie dlatego, że brak uczciwoÅ›ci wywoÅ‚uje niepotrzebne cierpienia innych ludzi, lecz dlatego, że psuje jednostce dobrÄ… reputacjÄ™ i naraża jÄ… na niepowodzenie. O ile w pierwszym wypadku możemy mówić o orientacji altruistycznej w postÄ™powaniu, to druga jest zdecydowanie egoistyczna: ktoÅ› podporzÄ…dkowuje siÄ™ zasadom moralnego postÄ™powania dlatego tylko, że jest to mu wygodne i daje pewne korzyÅ›ci. Zagadnienie wpajania odpowiednich motywacji moralnego postÄ™powania jest niezwykle istotne w wychowaniu dziecka. Rodzice i wychowawcy powinni przykÅ‚adać dużo wagi do tego, aby dziecko rozumiaÅ‚o pewne zasady moralne, uznawaÅ‚o ich potrzebÄ™ i godziÅ‚o siÄ™ z nimi wewnÄ™trznie. Powstaje pytanie, czy dzieci rozumiejÄ… zasadÄ™ prawdomównoÅ›ci. W jaki sposób jÄ… uzasadniajÄ…? Czy sÄ… zdolne już do tego, aby w peÅ‚ni rozumieć jej sens i potrzebÄ™? Niewielu badaczy interesowaÅ‚o siÄ™ dotÄ…d tym zagadnieniem. InteresujÄ…ce próby na ten temat przeprowadziÅ‚a w 1938 r. B. Sztejnberg w Lidzie. Badaczka ta stawiaÅ‚a grupie 455 dzieci z różnych klas szkoÅ‚y powszechnej m. in. nastÄ™pujÄ…ce pytanie: "Dlaczego kÅ‚amać jest zle?" Odpowiedzi dzieci klasyfikowaÅ‚a wedÅ‚ug 7 wyodrÄ™bnionych rodzajów uzasadnieÅ„. I. nie Wiem; II. odpowiedzi retoryczne; III. motyw religijny; IV. wzglÄ…d na karÄ™; 87 V. wÅ‚asna szkoda; VI. wzglÄ…d na opiniÄ™; VII. motywy altruistyczne. Uzyskane dane liczbowe wykazujÄ…, że odpowiedzi "nie wiem" wystÄ™pujÄ… tylko w I i częściowo w II klasie. Odpowiedzi retoryczne typu: "bo to grzech", "bo to brzydko" itp. malejÄ… systematycznie w przeciwieÅ„stwie do motywów al.truistycznych ("bo to szkodzi bliznim", "bo z powodu kÅ‚amstwa ktoÅ› może cierpieć"), których liczba wzrasta wraz z wiekiem. Motywy religijne wzrastajÄ… do klasy V, a nastÄ™pnie zaczynajÄ… iloÅ›ciowo spadać na korzyść motywacji altruistyczne j. WzglÄ…d na opiniÄ™ jest najczÄ™stszy u dzieci z klas IV, a potem znowu zaczyna stopniowo spadać. W przeciwieÅ„stwie do wspomnianej autorki, która zastosowaÅ‚a tzw. otwartÄ… formÄ™ pytaÅ„ polegajÄ…cÄ… na tym, że badanej osobie daje siÄ™ caÅ‚kowitÄ… swobodÄ™ wypowiedzi, w badaniach naszych zastosowaliÅ›my formÄ™ pytaÅ„ zamkniÄ™tych. Polega ona na podsuwaniu pytanemu szeregu możliwych odpowiedzi do wyboru. Forma ta posiada swoje niewÄ…tpliwe braki, jednak w odniesieniu do badaÅ„ nad dziećmi okazuje siÄ™ niekiedy bardzo korzystnÄ…. Stwierdzono bowiem, że na pytania otwarte wiele dzieci odpowiada w sposób retoryczny, wyuczonymi przez wychowanie zwrotami. Tak np. 52 Sztejnberg stwierdza, że wiele dzieci na pytanie: "dlaczego kÅ‚amać jest zle", odpowiadaÅ‚o nic nie znaczÄ…cymi zwrotami, jak: "bo to brzydko", "bo nie wolno", "bo tak siÄ™ nie robi" itp. W badaniach naszych po pytaniu: "dlaczego nie należy kÅ‚amać?" podsuwaliÅ›my badanym dzieciom do wyboru nastÄ™pujÄ…ce możliwe odpowiedzi: 1) bo gdy siÄ™ wyda, to kÅ‚amcy grozi wstyd; 2) bo ludzie mogÄ… stracić do niego zaufanie; 3) bo popeÅ‚nia grzech i może siÄ™ dostać do piekÅ‚a; 88 4) bo takie postÄ™powanie martwi Pana Boga; 5) bo tylko tchórze mówiÄ… nieprawdÄ™; 6) bo za kÅ‚amstwo grozi surowa kara; 7) bo miaÅ‚by potem wyrzuty sumienia; 8) bo takim postÄ™powaniem sprawia przykrość rodzicom i wychowawcom. NastÄ™pnie otrzymywaÅ‚o dziecko polecenie wypisania numerów tych przyczyn, które uważa za najważniejsze. W taki sposób zostaÅ‚o przebadanych ponad 2000 chÅ‚opców i dziewczÄ…t z klas VI szkół podstawowych rozsianych po caÅ‚ej Polsce. IloÅ›ciowy rozkÅ‚ad odpowiedzi dzieci przedstawia poniższy diagram: S2.8 KÅ‚amstwo martwi Boga 22.0 KÅ‚amstwo spraw/a przykrość 3.6 2.5 r6,4 KÅ‚amstwo powoduje utratÄ™ zaufania 53 1^,6 KÅ‚amstwo naraża na wstyd w KÅ‚amstwo fest grzechem 8,0 KÅ‚amstwo jest tchórzostwem Ktnaraża na wyrzuty sumienia 54 Za kÅ‚amstwo grozi kara CzÄ™stość podawanych przez dzieci motywacji, dla których nie należy kÅ‚amać (w °/«) Jak widać, motywacja a Itru i styczna oraz religijna jest szczególnie czÄ™sta u dzieci. Natomiast rzadko podajÄ… dzieci, że nie należy kÅ‚amać, gdyż grozi za to kara. W motywacji religijnej na uwagÄ™ zasÅ‚uguje to, że część dzieci kieruje siÄ™ chÄ™ciÄ… niesprawiania przykroÅ›ci Bogu, inna część natomiast pozostaje przy lakonicznym stwierdzeniu, że kÅ‚amstwo jest grzechem. WzglÄ™dy utrzymania dobrych stosunków z innymi ludzmi (niesprawiania 89 kÅ‚amstwem przykroÅ›ci, niepodrywania zaufania) stojÄ… wiÄ™c iloÅ›ciowo u dzieci na pierwszym miejscu, potem dopiero nastÄ™pujÄ… inne wzglÄ™dy, jak religijne i godnoÅ›ciowe. I znowu wypada wspomnieć tylko, że preferencje dzieci do okreÅ›lonych uzasadnieÅ„ zakazu kÅ‚amstwa posiadajÄ… Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek z Å›rodowiskiem dziecka oraz jego
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkarro31.pev.pl
|
|
|