Podobne
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

uświadomione; wszystko to wraz z tą osobą włącza się w czas spoglądać na samo spostrzeganie, takie jakim ono tu oto jest,
obiektywny. Spostrzeżenie, w ogóle wszelka cogitatio, tak i mogę pomijać odniesienie do mojego Ja, abstrahować od
apercepowąne, są f akt ami psychologicznymi. Aper- niego: wówczas tak ujęte oglądowe i tak ograniczone
cepowane przeto jako dane w obiektywnym czasie, należące spostrzeżenie ma charakter absolutny, nie zawiera w sobie
do przeżywającego Ja, tego Ja, które jest w świecie i trwa w żadnej transcendencji i dane jest jako czysty fenomen w
swoim czasie (czasie, który można mierzyć za pomocą sensie fenomenologii.
empirycznych środków chronometrycznych). Jest to więc Każdemu p r z e ż yciu psychicznemu odpowiada
fenomen w sensie nauki przyrodniczej, zwanej przez nas zatem na drodze redukcji fenomenologicznej czysty
psychologią. fenomen, u k a zujący jego immanentną istotę (wziętą
Fenomen w tym sensie podpada pod prawo, do którego jednostkowo) jako da n ą absolutną. Wszelkie uznanie
musimy stosować się w teorii poznania, pod prawo STTO^TJ w  rzeczywistości nieimmanentnej", (efektywnie) nie zawartej
odniesieniu do wszelkich transcendensów. Ja jako osoba, jako w fenomenie, jakkolwiek domniemanej w nim, a zarazem
rzecz w świecie, oraz przeżycie jako przeżycie tej osoby, nie danej w drugim sensie, zostaje wyłączone, tzn.
włączone w obiektywny czas, choćby w sposób ~ całkiem zawieszone.
nieokreślony  to wszystko są transccndensy i jako takie są one Jeżeli istnieje możliwość uczynienia takich czystych
dla teorii poznania niczym. Dopiero dzięki redukcji, którą fenomenów obiektem badań, to oczywiste jest, że nie
również możemy nazwać redukcj ą feno-menologiczną , znajdujemy się już na terenie psychologii, owej naturalnej i
uzyskuję absolutną prezentację, która nie oferuje już niczego transcendentnie obiektywizującej nauki. Tematem naszych
transcendentnego. Stawiając pod badań i wypowiedzi nie są już fenomeny psycho-
Temat badań: czyste fenomeny 57
56
Wyklad trzeć;
interesują tylko fenomeny poznawcze. Ale przecież wszy-
logiczne  pewne zdarzenia w tak zwanej realnej rzeczy-
stko to, co będziemy teraz rozważać, w jednakim stopniu
wistości (której istnienie pozostaje wszak całkowicie pod
może zostać odniesione do wszystkich [fenomenów], wobec
znakiem zapytania), lecz to, co jest i obowiązuje, obojętne, czy
wszystkich bowiem mutatis mutandis zachowuje ważność.
coś takiego jak obiektywna rzeczywistość istnieje, czy też nie,
Zamiar krytyki poznania prowadzi nas do pewnego
czy uznawanie takich transcendensów jest prawomocne, czy też
początku, do stałego lądu danych, którymi wolno nam
nie. Mówimy teraz właśnie o danych absolutnych; nawet jeśli
dysponować i których, jak się wydaje, przede wszystkim
odnoszą się one intencjonalnie do obiektywnej rzeczywistości,
potrzebujemy: by zgłębić istotę poznania, muszę, natu-
to owo odnoszenie siÄ™ jest pewnym zawartym w e w n Ä… t rz nich
ralnie, posiadać poznanie we wszystkich stojących pod
charakterem, podczas gdy o bycie i niebyci e
znakiem zapytania postaciach j a k o danÄ…, i to w taki
rzeczywistości niczego się tu przecież nie przesądza. Tak oto
sposób, że owa dana nie zawiera w sobie już nic z proble-
za'rzućiliśmy już kotwicę u wybrzeży fenomenologii, której
matyczności charakteryzującej pozostałe poznanie, jak-
przedmioty ustanowione sÄ… tak samo, jak ustanawiane sÄ… obiekty
kolwiek i ono zda się przecież dostarczać nam danych.
badawcze w nauce, ale nie jako jestestwa (Existehzen) w
Zapewniliśmy sobie pole (czystych fenomenów poznaw-
pewnym Ja, w czasowym świecie, lecz jako absolutne dane
czych) ^, możemy teraz studiować je i budować naukę o
uchwycone w czysto immanentnym oglÄ…daniu. GzystÄ…
czystych fenomenach, fenomenologię. Czyż nie jest
immanencję należy tu scharakteryzować przede wszystkim
oczywiste, że na jej podstawie będzie można rozwiązać
poprzez r e du kc j Ä™ fenomenologicznÄ…: do-mniernujÄ™
nurtujące nas problemy? Jasne jest przecież, że tylko wtedy
właśnie to oto, nie w jego odniesieniu transcendentnym, lecz w
mogę doprowadzić do jasności istotę poznania, gdy je
tym, czym ono samo w sobie jest i jako co jest dane. Ten sposób
osobiście zobaczę i gdy w oglądaniu tym ono samo będzie
wyrażania się stanowi, naturalnie, jedynie drogę okrężną i jest
mi dane takie, jakie jest. Oglądając immanentnie i w sposób
pewnym środkiem pomocniczym, który ma na celu pomóc nam
czysty muszę studiować je w czystym fenomenie, w  czystej
zobaczyć to, co na początku da się tu zobaczyć, mianowicie
świadomości": transcendencja poznania jest wszak
różnicÄ™ miÄ™dzy ^a«-prezentacjÄ… obiektów transcendentnych a
problematyczna; byt przedmiotu, do którego się ono
absolutnÄ… prezentacjÄ… samego fenomenu.
odnosi, w tej mierze, w jakiej przedmiot ów jest
Teraz wszakże nieodzowne są dalsze kroki i dalsze
transcendentny, nie jest mi dany, a pytanie dotyczy właśnie
rozważania, byśmy mogli stanąć pewną stopą na nowym lądzie
tego, jak, mimo to, przedmiot ten może zostać uznany w
i nie przepadli, będąc już u jego wybrzeży. Wy-46 brzeża te
bycie, jaki sens ma i mieć może  jeśli uznanie takie ma
bowiem najeżone są rafami i zasnuwa je mgła niejasności
być możliwe. Z drugiej strony, w tym odniesieniu do
grożąca porywami sceptycznej wichury. To, co dotychczas
transcendensu, nawet wtedy, gdy stawiam pod znakiem
powiedzieliśmy, dotyczy wszystkich fenomenów, choć nas,
zapytania jego byt, także z uwagi na trafność
naturalnie, ze względu na krytykę rozumu,
:u> ffya; czystego poznania. 6
 Husserl  Idea...
58 Wykład Irzeci  Obiektywne obowiązywanie" absolutnych JenomenCw
59
tego odniesienia, jest coś, co można uchwycić w czystym
obowiązuje po prostu jako istniejące, niezależnie od tego, czy
fenomenie. Odnoszenie siÄ™ do transcendensu, domniemywanie
poznając uznaję je za istniejące, czy też nie. Czyż do istoty
go w taki czy inny sposób stanowi przecież pewien
nauki nie należy jako jej korelat obiektywność tego, co w niej
wewnętrzny charakter fenomenu. Wydawałoby się niemal, że
jest tylko poznane i naukowo uzasadnione? I czy to co
idzie tu tylko o naukÄ™ o absolutnych cogitationes. Skoro muszÄ™
naukowo uzasadnione, nie jest ważne powszechnie? A jak
skreślić wstępną prezentację domniemanych trans-cendensów,
to jest tutaj? Poruszamy się w polu . , czystych fenomenów.
gdzież indziej mógłbym studiować nie tylko sens tego
Ale wÅ‚aÅ›ciwie dlaczego mówiÄ™«pole»; \ raczej jest to wieczny
wychodzenia w domniemywaniu poza siebie, lecz wraz z tym
heraklitejski przepływ feno- * menów. Jakie
sensem także jego możliwe obowią zywanie albo sens
wypowiedzi mogę tu sformułować? No tak, oglądając, mogę
obowiązywania, jeśli nie tam, gdzie sens 47 ten dany jest
powiedzieć:  to oto". To jest, niewątpliwie. Może nawet
absolutnie i gdzie w czystych fenomenach odniesienia,
mogę powiedzieć, że ten fenomen zawiera jako swa część
potwierdzenia, uprawomocnienia ów sens obowiązywania
tamten, że jest z nim powiązany, że ten przepływa w tamten
dochodzi ze swej strony do absolutnej prezentacji?
itd.
Zapewne, od razu ogarnie nas tutaj wątpliwość, czy w grę
Ale, oczywiście, te sądy nie są ważne  obiektywnie", nie
nie wchodzi jeszcze coś więcej, czy prezentacją
mają ż a d n e go  obiektywnego sensu", ich praw- i
obowiązywania nie pociąga za sobą prezentacji obiektu, która
dziwość jest tylko  subiektywna". Nie chcemy teraz
ze swej strony nie mogłaby być prezentacją cogitafio, o ile w
wdawać się w rozważanie, czy sądom tym, skoro pretendują one [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates
    etendują one [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates