Podobne
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

tworzą złożone efekty przezroczystości, których kontrolowanie jest często utrudnione.
Po zastosowaniu efektu przezroczystości udostępnianych jest wiele opcji i właściwości
przezroczystości. Opcje te można modyfikować albo przez przeciąganie interakcyjnych
znaczników otaczających efekt, albo za pomocą paska właściwości. Metody te umożli-
wiają nanoszenie określonego typu przezroczystości i kontrolowanie wartości przezroczy-
stości zaznaczonych kolorów i wzorów. Do opcji tych zaliczamy również 19 dostępnych
operacji przezroczystości, noszących nazwę „trybów mieszania”. W tej części rozdzia-
łu zostaną przedstawione najczęściej używane efekty przezroczystości i dostępne tryby
mieszania.
Jeśli miałeś okazję poćwiczyć przypisywanie przezroczystości, zapewne zauważyłeś,
że parametry kontrolne są prawie identyczne z parametrami narzędzia interakcyjnego
wypełnienia, również dostępnego w programie CorelDRAW. Jeśli jesteś już obeznany
z obsługą narzędzia Interactive Fill (wypełnienie) i umiesz stosować różne typy wypeł-
nienia, nie powinieneś mieć problemów z rozpoznaniem kilku typów przezroczystości
i ich obsługą z wykorzystaniem tych samych technik dostępnych na pasku właściwości.
Opcje przezroczystości dostępne na pasku właściwości tylko w kilku aspektach różnią
się od opcji przeznaczonych do obsługi typów wypełnienia.
Po wybraniu z menu typów przezroczystości pozycji Uniform na cały obiekt zostanie na-
niesiona jednolita przezroczystość o stałej wartości. Wartość parametru Uniform można
ustalić suwakiem w zakresie od 0 do 100 procent, przy czym wartość 50 procent jest war-
tością domyślną, jak widać na rysunku 4.18.
Rysunek 4.19 przedstawia wyraz „CLEAR” wypełniony 30-procentową szarością. Tekst,
na który naniesiono 50-procentową przezroczystość, został umieszczony na przodzie
prostokąta z wypełnieniem wzorem mapy bitowej (Bitmap Pattern), aby zademonstro-
wać końcowy efekt. Zauważ, że do efektu przezroczystości Uniform nie zostały włączo-
ne interakcyjne znaczniki, tak samo jak podczas stosowania zwykłego wypełnienia jed-
nolitego (Uniform).
104
Część I Efekty specjalne
Przypisywanie
do obiektu
przezroczystości
jednolitej
Na ten obiekt
tekstowy wypełniony
30-procentową
szarością został
naniesiony
50-procentowy efekt
przezroczystości
Uniform
Jeśli kiedykolwiek stosowałeś narzędzie Interactive Fill (interakcyjnego wypełnienia)
do nakładania na obiekty wypełnienia tonalnego (Fountain), to z pewnością znasz więk-
szość poniżej opisanych opcji przezroczystości. Jeśli z menu typów przezroczystości
wybierzesz pozycję Linear, powstała przezroczystość będzie zbliżona wyglądem do li-
niowego wypełnienia tonalnego (Fountain Fill). Z menu typów przezroczystości na pa-
sku właściwości można również wybrać następujące rodzaje przezroczystości: Radial
(radialną), Conical (stożkową) lub Square (kwadratową). Do kontrolowania punktu
środkowego każdego z tych typów służy suwak, a parametry Edge Pad i Angle (zobacz
rysunek 4.20) służą do określania typowych opcji przezroczystości podobnie jak w przy-
padku wypełnienia tonalnego. Kliknięcie ikony Edit Transparency wywołuje okno dia-
logowe Fountain Transparency, które zawiera opcje charakterystyczne dla wybranego
typu wypełnienia tonalnego.
Przypisywanie
przezroczystości
wypełnienia
tonalnego
Rysunek 4.21 przedstawia rozmieszczenie tekstu i obiektu z wyrazem „CLEAR”, na
którym zastosowano 100-procentowe wypełnienie kolorem czarnym i domyślny efekt
liniowej przezroczystości z kolorem białym przechodzącym w kolor czarny. W tym
przypadku wypełnienie punktu środkowego przezroczystości zostało określone na około
90 procent, aby uwidocznić efekt. Zauważ, że interakcyjne znaczniki otaczające prze-
zroczystość tonalną są identyczne ze znacznikami przezroczystości w stylu wypełnienia
Rozdział 4. Soczewki i efekty przezroczystości
105
Napisowi „CLEAR”
przypisano [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates