|
|
|
|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tworzą złożone efekty przezroczystości, których kontrolowanie jest często utrudnione. Po zastosowaniu efektu przezroczystości udostępnianych jest wiele opcji i właściwości przezroczystości. Opcje te można modyfikować albo przez przeciąganie interakcyjnych znaczników otaczających efekt, albo za pomocą paska właściwości. Metody te umożli- wiają nanoszenie określonego typu przezroczystości i kontrolowanie wartości przezroczy- stości zaznaczonych kolorów i wzorów. Do opcji tych zaliczamy również 19 dostępnych operacji przezroczystości, noszących nazwę „trybów mieszania”. W tej części rozdzia- łu zostaną przedstawione najczęściej używane efekty przezroczystości i dostępne tryby mieszania. Jeśli miałeś okazję poćwiczyć przypisywanie przezroczystości, zapewne zauważyłeś, że parametry kontrolne są prawie identyczne z parametrami narzędzia interakcyjnego wypełnienia, również dostępnego w programie CorelDRAW. Jeśli jesteś już obeznany z obsługą narzędzia Interactive Fill (wypełnienie) i umiesz stosować różne typy wypeł- nienia, nie powinieneś mieć problemów z rozpoznaniem kilku typów przezroczystości i ich obsługą z wykorzystaniem tych samych technik dostępnych na pasku właściwości. Opcje przezroczystości dostępne na pasku właściwości tylko w kilku aspektach różnią się od opcji przeznaczonych do obsługi typów wypełnienia. Po wybraniu z menu typów przezroczystości pozycji Uniform na cały obiekt zostanie na- niesiona jednolita przezroczystość o stałej wartości. Wartość parametru Uniform można ustalić suwakiem w zakresie od 0 do 100 procent, przy czym wartość 50 procent jest war- tością domyślną, jak widać na rysunku 4.18. Rysunek 4.19 przedstawia wyraz „CLEAR” wypełniony 30-procentową szarością. Tekst, na który naniesiono 50-procentową przezroczystość, został umieszczony na przodzie prostokąta z wypełnieniem wzorem mapy bitowej (Bitmap Pattern), aby zademonstro- wać końcowy efekt. Zauważ, że do efektu przezroczystości Uniform nie zostały włączo- ne interakcyjne znaczniki, tak samo jak podczas stosowania zwykłego wypełnienia jed- nolitego (Uniform). 104 Część I Efekty specjalne Przypisywanie do obiektu przezroczystości jednolitej Na ten obiekt tekstowy wypełniony 30-procentową szarością został naniesiony 50-procentowy efekt przezroczystości Uniform Jeśli kiedykolwiek stosowałeś narzędzie Interactive Fill (interakcyjnego wypełnienia) do nakładania na obiekty wypełnienia tonalnego (Fountain), to z pewnością znasz więk- szość poniżej opisanych opcji przezroczystości. Jeśli z menu typów przezroczystości wybierzesz pozycję Linear, powstała przezroczystość będzie zbliżona wyglądem do li- niowego wypełnienia tonalnego (Fountain Fill). Z menu typów przezroczystości na pa- sku właściwości można również wybrać następujące rodzaje przezroczystości: Radial (radialną), Conical (stożkową) lub Square (kwadratową). Do kontrolowania punktu środkowego każdego z tych typów służy suwak, a parametry Edge Pad i Angle (zobacz rysunek 4.20) służą do określania typowych opcji przezroczystości podobnie jak w przy- padku wypełnienia tonalnego. Kliknięcie ikony Edit Transparency wywołuje okno dia- logowe Fountain Transparency, które zawiera opcje charakterystyczne dla wybranego typu wypełnienia tonalnego. Przypisywanie przezroczystości wypełnienia tonalnego Rysunek 4.21 przedstawia rozmieszczenie tekstu i obiektu z wyrazem „CLEAR”, na którym zastosowano 100-procentowe wypełnienie kolorem czarnym i domyślny efekt liniowej przezroczystości z kolorem białym przechodzącym w kolor czarny. W tym przypadku wypełnienie punktu środkowego przezroczystości zostało określone na około 90 procent, aby uwidocznić efekt. Zauważ, że interakcyjne znaczniki otaczające prze- zroczystość tonalną są identyczne ze znacznikami przezroczystości w stylu wypełnienia Rozdział 4. Soczewki i efekty przezroczystości 105 Napisowi „CLEAR” przypisano
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkarro31.pev.pl
|
|
|