|
|
|
|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JeÅ›li ludziom brakuje dzielnoÅ›ci, najchÄ™tniej zrzucajÄ… winÄ™ na los. W czasach nie zdemoralizowanych, gdy ludzie sÄ… obywatelsko Å›wiadomi, najlepszym ustrojem byÅ‚aby oparta na prawie republika, bo gwarantuje wolność i jest trwaÅ‚a; natomiast w czasach współczesnych Machiavellemu (zwÅ‚aszcza we WÅ‚oszech) potrzebny jest monarcha, wÅ‚adca, który powinien być lwem i lisem a wiÄ™c powinien stwarzać pozory, że jest uosobieniem wszelkich cnót, jeÅ›li jednak zajdzie konieczność, nie powinien on mieć skrupułów przed popeÅ‚nieniem skutecznej zbrodni. Cel jakim jest zjednoczenie podzielonych od wieków i ciemiężonych WÅ‚och, usprawiedliwia takie Å›rodki. Machiavelli wydaje siÄ™ rozróżniać dwa wzajemnie do siebie niesprowadzalne typy moralnoÅ›ci i dwa systemy wartoÅ›ci, które siÄ™ za nim kryjÄ…: " moralność pogaÅ„ska: akcentuje cnoty obywatelskie, dzielność, przedsiÄ™biorczość, skuteczność, pewność siebie. " moralność chrzeÅ›cijaÅ„ska: czyli celem najwyższym zbawienie jednostki; kultywuje takie cnoty jak litość, skromność, miÅ‚osierdzie, poÅ›wiÄ™cenie dla innych. Obu tych typów moralnoÅ›ci i wartoÅ›ci nie da siÄ™ bezsprzecznie pogodzić, a realizowanie celów zwiÄ…zanych z pierwszym podważa możliwość realizowania celów zwiÄ…zanych z drugim i na odwrót. Machiavelli zapewne jako pierwszy podważyÅ‚ przeÅ›wiadczenie o zasadniczej zgodnoÅ›ci wszystkich rzeczywistych wartoÅ›ci. PodważyÅ‚ również zaÅ‚ożenie coincidentia oppositorum zaÅ‚ożenie o niesprzecznoÅ›ci wartoÅ›ci; pokazaÅ‚ zatem że mamy być może do czynienia z fundamentalnÄ… odrÄ™bnoÅ›ciÄ… różnych systemów wartoÅ›ci, które wchodzÄ… ze sobÄ… w kolizjÄ™ i zawsze zatem za wybór i preferencje dla pewnych wartoÅ›ci musimy pÅ‚acić pominiÄ™ciem lub marginalizacjÄ… innych. Wiek XVII Wiek XVII to wiek geniuszu. JeÅ›li uznać, że formuÅ‚owanie siÄ™ (formowanie) siÄ™ nauki nowożytnej daÅ‚o poczÄ…tek nowej, zwanej zachodniÄ… lub naukowÄ… cywilizacjÄ…, to kluczowe znaczenie w jej powstaniu miaÅ‚ wÅ‚aÅ›nie wiek XVII. Od tego czasu nauka, zwiÄ…zana z niÄ… technika oraz kapitalizm, staÅ‚y siÄ™ podstawowymi siÅ‚ami dzieÅ‚otwórczymi. PodstawÄ… rewolucji naukowej XVII wieku byÅ‚o powstanie zmatematyzowanego przyrodoznawstwa. W zasadzie na tym polega wkÅ‚ad Odrodzenia, że przypomniaÅ‚o ono dorobek starożytnych matematyków, oraz odrzuciÅ‚o arystotelizm (wraz ze Zredniowieczem w ogóle), aby wykonać zwrot ku platonizmowi. Arystotelizm wykluczaÅ‚ bowiem możliwość iloÅ›ciowego, matematycznego opisu zjawisk sfery podksiężycowej ze wzglÄ™du na jej nieregularność, jakoÅ›ciowÄ… odmienność; natomiast Platon od poczÄ…tku jakby patronowaÅ‚ matematyce (twierdziÅ‚, że Bóg tworzÄ…cy Å›wiat posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ różnymi kombinacjami figur geometrycznych, jeÅ›li Å›wiat daje siÄ™ tak doskonale matematycznie opisywać i analizować). PozostawaÅ‚a jednak trudność zwiÄ…zana z nieregularnoÅ›ciÄ… zjawisk i procesów przyrodniczych. RozwiÄ…zanie tego problemu zaproponowaÅ‚ Galileusz, czyli Galileo Galilei11, formuÅ‚ujÄ…c ideÄ™ idealizacji, zgodnie z którÄ… prawa nauki opisujÄ… przebieg procesów przyrodniczych tak, jak gdyby one przebiegaÅ‚y, gdyby dziaÅ‚aÅ‚y tylko czynniki 11 zm. 1642 20 główne, a nie dziaÅ‚aÅ‚y w ogóle czynniki uboczne; (w koÅ„cu XIX wieku wypracowano jeszcze drugÄ… metodÄ™ opisu przyrody rachunek prawdopodobieÅ„stwa). W czasach nowożytnych uprzywilejowane miejsce filozofii zajęła nauka, i o ile pierwsza wytwarzaÅ‚a postawÄ™ umiÅ‚owania mÄ…droÅ›ci pojÄ™tej niepragmatycznie, to druga zaspokajaÅ‚a potrzebÄ™ wiedzy, która miaÅ‚aby możność skutecznego dziaÅ‚ania. F. Bacon twierdziÅ‚, że wiedza i potÄ™ga ludzka sÄ… tożsame. (...)Nauka jest tÅ‚umaczeniem przyrody, tak, by dziÄ™ki jej posiadaniu, przyroda staÅ‚a siÄ™ królestwem czÅ‚owieka(...). WÅ‚aÅ›ciwym celem nauki jest dostarczanie narzÄ™dzi tej potÄ™gi tj. (...) wyposażenie życia ludzkiego w nowe wynalazki i Å›rodki(...) Dość szybko intencja panowania nad przyrodÄ… staÅ‚a siÄ™ również dążeniem do panowania nad czÅ‚owiekiem i spoÅ‚eczeÅ„stwem. Nauka nowożytna, a wrażliwość chrzeÅ›cijaÅ„ska: Powstanie i rozwój nauki nowożytnej wÅ‚aÅ›nie w cywilizacji chrzeÅ›cijaÅ„skiej nie wydaje siÄ™ przypadkowe, a idea panowania nad przyrodÄ… oraz możliwoÅ›ci jej realizacji wydajÄ… siÄ™ mieć wyraznie biblijne korzenie: 1. ChrzeÅ›cijaÅ„stwo wyraznie wyodrÄ™bnia czÅ‚owieka od pozostaÅ‚ych istot ożywionych i caÅ‚ej przyrody. 2. ChrzeÅ›cijaÅ„stwo wzywa do podporzÄ…dkowania sobie przyrody przez czÅ‚owieka i legitymizuje zwiÄ…zanÄ… z tym dziaÅ‚alność. 3. Transcendencja Boga i monoteizm prowadziÅ‚y do odbóstwienia Å›wiata12, który stawaÅ‚ siÄ™ zatem możliwy do racjonalnego poznania, poszukiwania immanentnych prawidÅ‚owoÅ›ci, przewidywania itd. Modyfikacja tego Å›wiata traciÅ‚a piÄ™tno grzesznoÅ›ci. W chrzeÅ›cijaÅ„stwie utrwalona jest myÅ›l, że Bóg stworzyÅ‚ Å›wiat wedle odwiecznego planu, zatem można byÅ‚o domniemywać, że tworzy on pewien racjonalny, stabilny porzÄ…dek, który może być opisany w naukowych formuÅ‚ach i prawach. W czasach nowożytnych ważnym, może nawet głównym przedmiotem filozofii staÅ‚a siÄ™ nauka. Z czasem dokonaÅ‚a siÄ™ polaryzacja refleksji filozoficznej nad naukÄ… w postaci podziaÅ‚u na filozofiÄ™ naukowÄ… i filozofiÄ™ nauki. WczeÅ›niej zarysowaÅ‚ siÄ™ podziaÅ‚ na racjonalizm i empiryzm; kryterium rozróżnienia byÅ‚ tutaj poglÄ…d na pochodzenie wiedzy i kryterium prawdy. Dla racjonalizmu zródÅ‚em wiedzy k kryterium wiedzy jest rozum, a dla empiryzmu doÅ›wiadczenie. WczeÅ›niej od empiryzmu rozwinÄ…Å‚ siÄ™ racjonalizm, który zdominowaÅ‚ wiek XVII. Program filozofii XVII wieku: " Filozofia chce rozwiÄ…zywać wszystkie wielkie, tradycyjne problemy filozoficzne, ale w sposób zgodny ze standardami nauki nowożytnej czyli w sposób naukowy. " Chciano aby wiedza filozoficzna byÅ‚a pewna, konieczna w swej prawdziwoÅ›ci, a zarazem wszechogarniajÄ…ca, tzn. obejmujÄ…ca wszystkie problemy bytu13. " Chciano aby Å›wiat byÅ‚ przedstawiany jako jednolity, zintegrowany, uporzÄ…dkowany przez konieczne prawa (i determinizmy) wówczas mógÅ‚ on być opisywany przez naukÄ™, zwÅ‚aszcza przez mechanikÄ™; a zarazem chciano móc przedstawić czÅ‚owieka jako byt indywidualny i wolny. Program ten uksztaÅ‚towaÅ‚ siÄ™ pod wiodÄ…cym wpÅ‚ywem Kartezjusza (ps. estradowy René Descartes), jednakże jego nastÄ™pcy stosowali go również do oceny samego kartezjanizmu. Kartezjusz 1596 1650 ZmysÅ‚y nie sÄ… zródÅ‚em poznania DzieÅ‚a: " Rozprawa o metodzie " Medytacje o pierwszej filozofii Kartezjusz chciaÅ‚ wypracować filozofiÄ™ jako naukÄ™ uniwersalnÄ… budowanÄ… samoÅ›wiadomie od samego poczÄ…tku i z poczuciem osobistej odpowiedzialnoÅ›ci za każdy jej etap. Jej korzeniem miaÅ‚a być metafizyka, 12 patrz: artykuÅ‚ M.Heideggera pt. Czas Å›wiatoobrazu. 13 Patrz str. 2 Swo
ste cechy filozofii 21 pniem fizyka, a gałęziami pozostałe dyscypliny naukowe; miało to gwarantować jej apodyktyczną pewność.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkarro31.pev.pl
|
|
|