Podobne
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

płaskiego układu sił dowolnych.
" Wyznaczanie metodą analityczną reakcji w podporach dowolnie
obciążonej belki dwupodporowej (wspornikowej).
" Wyznaczanie reakcji w podporach belki dwupodporowej obciążonej
siłami skupionymi metodą wieloboku sznurowego.
" Wyznaczanie warunków równowagi przestrzennego układu sił.
" Rozkładanie ruchu płaskiego ciała sztywnego na ruch postępowy
i obrotowy.
" Wyznaczanie środka chwilowego obrotu.
" Wykonanie planów prędkości i przyspieszeń.
" Wyznaczanie równowagi ciała sztywnego z uwzględnieniem sił
bezwładności.
" Wyznaczanie reakcji dynamicznych.
4. Zrodki dydaktyczne
Modele: podpór, rzutu siły na osie przestrzennego układu współrzędnych.
Modele mechanizmów o postępowym i obrotowym ruchu unoszenia.
Foliogramy z rodzajami węzłów i reakcjami w nich występującymi,
układami sił, algorytmami postępowania przy wyznaczaniu reakcji.
Zbiór zadań, poradniki.
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Realizacja programu nauczania jednostki modułowej powinna
doprowadzić do ukształtowania u uczniów umiejętności określania sił
działających w układach mechanicznych, co jest niezbędne do
opanowania umiejętności z zakresu projektowania, montażu oraz
eksploatacji maszyn i urządzeń. Treść jednostki modułowej stanowi
podbudowę do realizacji programu modułu 311[20].Z2  Projektowanie
34
części maszyn .
Przed przystąpieniem do zajęć należy sprawdzić wiadomości
i umiejętności uczniów z geometrii, trygonometrii i fizyki (statyka
i kinematyka) w zakresie niezbędnym do realizacji programu jednostki,
a w przypadku niedostatecznego przygotowania potrzebne treści należy
uzupełnić.
Szczególnej uwagi wymaga kształtowanie umiejętności: określania sił
i reakcji działających w różnego rodzaju mechanizmach oraz elementach
maszyn i urządzeń, rozróżniania układów odniesienia, analizowania
ruchu płaskiego ciała sztywnego, opracowywania planów prędkości
i przyspieszeń. Bardzo ważne jest opanowanie przez uczniów
umiejętności wyznaczania przyspieszeń, ponieważ stanowi podstawę
do analizy dynamicznej (wyznaczania równań ruchu, sił bezwładności,
określania zredukowanego momentu bezwładności oraz masy
zredukowanej).
W procesie kształcenia należy stosować różnorodne metody
nauczania. Dla przypomnienia wiadomości lub zapoznania uczniów
z nowymi zagadnieniami można zastosować wykład połączony
z dyskusją dydaktyczną. Podstawową metodą nauczania powinny być
ćwiczenia połączone z instruktażem wprowadzającym.
Zaleca się, aby uczniowie wykonywali ćwiczenia zaproponowane
w programie jednostki. wiczenia powinny być zakończone dyskusją.
Wskazane jest również zadawanie prac domowych po uprzednim
stwierdzeniu, że uczniowie zostali przygotowani do samodzielnego ich
rozwiązania. Zadania domowe należy systematycznie kontrolować.
Zajęcia powinny odbywać się w grupie 12  15 osób w pracowni
projektowania, w zespołach 2  3 osobowych.
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie postępów ucznia powinno odbywać się
w sposób ciągły i systematyczny w toku realizacji jednostki modułowej,
według kryteriów przedstawionych na początku zajęć.
Proces ocenienia powinien obejmować:
 diagnozę poziomu wiadomości i umiejętności uczniów pod kątem
założonych celów kształcenia,
 identyfikowanie postępów uczniów w procesie kształcenia oraz
rozpoznawanie trudności w osiąganiu założonych celów kształcenia,
 sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów po zrealizowaniu
programu.
W trakcie realizacji programu jednostki należy oceniać osiągnięcia
uczniów na podstawie:
 sprawdzianów ustnych,
35
 sprawdzianów pisemnych,
 testów osiągnięć szkolnych,
 ukierunkowanej obserwacji czynności uczniów podczas wykonywania
ćwiczeń.
Podczas obserwacji szczególną uwagę należy zwrócić na:
 czytanie ze zrozumieniem informacji podanych w zadaniu,
 merytoryczną poprawność wykonanych ćwiczeń,
 poprawność wnioskowania.
Na zakończenie realizacji programu jednostki modułowej proponuje
się zastosowanie testu pisemnego z zadaniami otwartymi.
W końcowej ocenie osiągnięć ucznia należy uwzględnić wynik testu
pisemnego oraz poziom wykonanych ćwiczeń.
36
Jednostka modułowa 311[20].O2.02
Badanie materiałów konstrukcyjnych
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń / słuchacz powinien umieć:
 sklasyfikować właściwości materiałów technicznych,
 wykonać statyczną próbę rozciągania i ściskania,
 zinterpretować wykres rozciągania,
 wykonać pomiar twardości metodą Brinella, Rockwella, Vickersa,
 wykonać próbę udarności,
 wykonać próbę zginania, tłoczności,
 scharakteryzować badania makroskopowe,
 rozróżnić metody badań nieniszczących,
 zanalizować uzyskane wyniki badań oraz sformułować wnioski,
 przygotować stanowisko do badań,
 zastosować przepisy bhp, ochrony ppoż. i ochrony środowiska
podczas wykonywania badań. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates