Podobne
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ulega pogorszeniu? Opinie badaczy nie są tu zgodne. Jedni twierdzą, \e poprawiło
się tylko rozpoznawanie, \e po prostu większa liczba psychiatrów i psychologów
zwiększa szansę na stawianie prawidłowej diagnozy. Mówi się tak\e o tym, \e
wzrosły oczekiwania ludzi. Dziś znacznie częściej ludzie nawet w błahych
przypadkach oczekują pomocy, ulgi. Nie chcą cierpieć, nie są do cierpienia
przyzwyczajeni i uznali, \e ka\dy, nawet niewielki stan niepokoju musi być
eliminowany przez terapi4 specjalistycznÄ…, a tak\e przez farmakoterapiÄ™. Jakby
zapomnieli, \c ból i cierpienie są immanentnym elementem ludzkiego \ycia i -w
określonych granicach - powinny nam towarzyszyć. Zderzeniu więc oczekiwań i
mo\liwości powoduje poczucie zawodu i rno\c~ wpływać na kształtowanie się opinii
o pogarszajÄ…cym siÄ™ stanic zcirz wia psychicznego. SÄ… jednak tak\e niewÄ…tpliwe
dowody na faktyczne obniianiu sic; kondycji psychicznej ludzi. Do tej kategorii
zjawisk z:rliur:mv wzrost liczby osób z trwałymi i mniej lub bardziej
ewidentnymi n:~ stępstwami psychiatrycznymi. Warunki \ycia w nasrcj uywilir:uy
spowodowały wzrost zagro\eń zdrowia, w tym - wzr
ników uszkadzających płód. Zatrucie środowiska, praca zawodowa kobiet,
nikotynizm, a w niektórych środowiskach tak\e alkoholizm i nadmierne za\ywanie
leków - poza innymi przyczynami (często nieznanymi) - powodują wzrost liczby
przypadków uszkodzenia mózgu. Postępy w medycynie, utrzymywanie przy \yciu
osobników niepełnosprawnych biologicznie, wcześniactwo, przypadki urazów
porodowych, encefalopatie tzw. ciÄ…\owe itp. powodujÄ…, \e w ostatnich
dziesiątkach lat w naszej cywilizacji człowiek wyeliminował prawo naturalnej
selekcji. Jest to być mo\e wspaniałe osiągnięcie. Ratując \ycie praktycznie
prawie ka\demu nowo narodzonemu, powodujemy rozszerzenie się grupy osób
niepełnosprawnych psychicznie. Takie działania społeczeństwa mogą stać się
przyczyną dumy - jest to wielki postęp humanizmu. Ale za postęp ten trzeba
płacić. Wzrasta liczba ludzi wymagających szczególnej troski, wykazujących
trudności w adaptacji. Niestety, ratując \ycie jednostkom niepełnosprawnym,
zaniedbano zorganizowanie dla nich właściwych warunków rozwoju. Dzieci po
wylewach śródczaszkowych, dzieci z encefalopatiami itp. nie są otaczane właściwą
i kwalifikowanÄ… opiekÄ…. Rodziny nie zawsze sÄ… przygotowane do ich wychowywania.
Powstaje sytuacja, w której bardzo humanitarne społeczeństwo uratowało \ycie,
ale nie stworzyło niezbędnych warunków do funkcjonowania oscib uratowanych. A
wiadomo, \e dzieci uszkodzone, nawet w stopniu niewielkim, jak na przykład
dyslektycy - wymagają specjalnych warunków rozwoju i wychowania. Tych warunków
się nie stwarza. Ludzie niepełnosprawni stawiani wobec wymogów przekraczających
ich mo\liwości stają się nieszczęśliwi lub wchodzą w ostre konflikty ze
społeczeństwem. Na stan zdrowia psychicznego wpływają tak\e warunki wychowania.
Kryzys współczesnej rodziny, praca zawodowa kobiet, niskie (lub \adne)
kwalifikacje pedagogiczne przeciętnych rodziców powodują, \e wiele dzieci i
młodzie\y ulega znerwicowaniu, a niekiedy wykazuje objawy nieprzystosowania
społecznego. Do tej kategorii przyczyn nale\y zaliczyć tak\e fatalny stan szkoły
- administracyjnie narzucane wymogi, złe warunki realizacji obowiązku szkolnego,
niski poziom kultury pedagogicznej nauczycieli, frustrację tego środowiska,
powszechne błędy w zakresie higieny fizycznej i psychicznej Je\eli do tego
obrazu dodamy frustracje człowieka naszej cywilizacji, zagro\onego najpierw
globalną wojną nuklearną (której grozba co prawda ostatnio nieco maleje), a w
coraz większym stopniu zniszczeniem ekologicznym, je\eli dodamy nasze wewnętrzne
i specyficzne dla naszego kraju problemy, to wydaje siÄ™, \e przyczyn pogarszania
się stanu zdrowia psychicznego jest dostatecznie du\o. Mają więc chyba rację
autorzy, którzy sugerują, \e w miejsce chorób infekcyjnych (zakaznych) pojawia
siÄ™ nowe zagro\enie, a jest nim przede wszystkim stan zdrowia psychicznego.
Ka\dy czlowiek ma prawo być szczęśliwy. Jest to co prawda odczucie subiektywne i
być mo\e nie zawsze mo\liwe do pełnego osiągnięcia, ale na pewno nale\y zrobić
wszystko, by ludzi nieszczęśliwydr było jak najmniej. A przynajmniej jak
najmniej obiektywnych przyczyn nieszczęścia i frustracji. Program poprawy stanu
zdrowia psychiczncgu nic nwi.c hyć tylko zagadnieniem słuiby zdrowia. '/.nacznic
wi~cc,j nu~i.na hy oczekiwać od pedagogów, od nauczycieli i sr,kuly. l;y .jcur~k
tco prpram mógł powstać i być -. cc> wainic,jszc rc.vlimw.my, wlasnic pedagodzy
i nauczyciele muszą być dobrze przygotowani ilu swej pracy. Studia pedagogiczne
i nauczycielskie stwarzają takie moi,liwości. Biomedyczne podstawy rozwoju i
wychowania mają dać tylko podstawowe wiadomości z zakresu biologii człowieka i
medycyny. W dalszym przebiegu studiów problematyka ta pojawi się w psychologii,
a tak\e w przedmiotach czysto pedagogicznych. Trzeba obalić mit, \e problemy
zdrowia psychicznego są zagadnieniem wąsko pojętej słu\by zdrowia. 1. ZABURZENIA
PSYCHICZNE
Zaburzenia psychiczne, będące przedmiotem zainteresowania psychiatrii i
częściowo psychologii, są bardzo zło\one i trudne do diagnozowania. Tak\e
podziały i klasyfikacje spotykane w literaturze ró\nią się od siebie dość
znacznie. W przygotowaniu zawodowym pedagogów pewne niuanse i szczegółowe
rozwa\ania są mulz istotne. Przedstawię więc najczęściej spotykane poglądy,
które rreszOt subiektywnie uznaję za zasadne. Nale\y jednak pamiętać, ic .jest
to 216 ·i~ 217
tylko jedna z mo\liwych propozycji i nawet student na egzaminie ma prawo mieć
poglądy inne, odbiegające ad sformułowań w podręczniku. Musi jednak wtedy umieć
uzasadnić swe zdanie i powołać się na odpowiednią literaturę. W tym rozdziale
omówię wszystkie typy zaburzeń, a więc: - zaburzenia nerwicowe, - choroby
psychosomatyczne, - zaburzenia rozwoju,
- psychozy,
- zaburzenia wynikające z organicznych uszkodzeń mózgu. Zagadnieniem nieco
odmiennym, wybiegajÄ…cym poza klasycznÄ… psychiatriÄ™, sÄ… zaburzenia zachowania,
zwane zaburzeniami przystosowania społecznego, oraz uzale\nienia, a więc
nikotynizm, alkoholizm i toksykomania (narkomania). Ta problematyka będzie
szeroko potraktowana, bo choć stanowi przedmiot rozwa\ań psychologii, a tak\e
pedagogiki społecznej, powinna być szczególnie dobrze znana pedagogom. Nerwice
Nerwice stanowią jeden z najwa\niejszych - ilościowo - problemów współczesnej
medycyny. Liczby, jakie podają poszczególni autorzy, są bardzo ró\ne. Wynika to
przede wszystkim z przyjęcia ró\nych kryteriów diagnostycznych, a tak\e z ró-
inych metod badawezych. Ogólnie sądzi się, \e kilkadziesiąt procent ludzi
zasięgających porady lekarskiej to ci, którzy cierpią z powodu zaburzeń
nerwicowych. Nale\y przy tym pamiętać, \e nie wszyscy nerwicowcy zwracają się ze
swymi problemami do lekarzy. W pewnych grupach ludności, w tym młodzie\y,
przejściowo zaburzenia nerwicowe są czymś prawie powszechnym. Do takich grup
nale\ą uczniowie klas maturalnych (przyczyną jest lęk przed maturą, a mo\e
jeszcze bardziej poczucie niepewności z powodu starań o miejsce na uczelni),
uczniowie klas ósmych - z przyczyn analogieznych, studenci w okresie sesji [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates
    include("s/4.4.php") ?>
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates