Podobne
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wych. Dysponowali pokaznymi funduszami badawczo-rozwojowymi, ale stawiali
dokładnie określone wymagania.
 Linie proste, w porządku, nadają się, ale nam zależy też na dowolnych liniach
60
krzywych oraz płaszczyznach i powierzchniach zakrzywionych. Byłoby znakomi-
cie, gdyby udało się również wyświetlać nie tylko siatkę linii (wire-frame), lecz
także wypełnione "ciałem" trójwymiarowe obiekty. Aha, nie zapomnijcie przy
okazji o kolorze, to nam siÄ™ bardzo przyda .
W MIT szybko rozszerzono Sketchpad na trzy wymiary. Odnotowała to po-
nownie telewizja, demonstrując pudełko i piramidkę przesuwane na ekranie do
pozycji, w jakiej zaczynały się na siebie nakładać.  Proszę państwa, komputer
sam liczy krawędzie przecięć! Cóż za wspaniały efekt trójwymiarowości!  za-
chwalał z entuzjazmem sprawozdawca TV
Do akcji włączyły się inne ośrodki badawcze. W silnym zespole, który pod
skrzydłami Sutherlanda powstał na Uniwersytecie Utah w Salt Lakę City, kolo-
rami i cieniowaniem zajmowali siÄ™ Henri Gouraud i Phong Bui-Tuong. Problem
krzywizn rozwiązał w 1970 roku Pierre Bezier, pracujący na zlecenie zakładów
Renault, którym krzywizny były potrzebne do projektowania opływowych karo-
serii. Dziś na cieniowanie z interpolacją intensywności mówi się powszechnie
 cieniowanie Gouraud , cieniowanie z interpolacjÄ… wektora normalnego to  cie-
niowanie Phonga , a  krzywe Beziera to także jeden z podstawowych terminów
słownika grafiki.
Dzięki tym postępom grafika komputerowa wykazała nareszcie, że może się
do czegoś praktycznego przydać. Niedługo potem zdano sobie sprawę ze zna-
czenia wizualnej symulacji. Wojsko potrzebowało jej do szkolenia pilotów, du-
że ośrodki naukowe do modelowania złożonych procesów fizycznych i chemicz-
nych.
Wtedy właśnie NASA przygotowywała się do wystrzelenia sondy kosmicznej
Foyager. Postanowiono zainstalować na niej kamerę, ale żeby oszczędzić baterie
i ze względu na ograniczenia w transmisji obrazów zdjęcia należało robić tylko
wówczas, gdy w polu widzenia znajdowały się interesujące obiekty, a ich oświe-
tlenie było dostateczne. Zadania podjęli się programiści ze słynnego Jet Propul-
sion Lab w Pasadenie. Stworzyli komputerowy model Układu Słonecznego i na-
nieśli trasę projektowanej wyprawy. Przy okazji rozwiązali wiele podstawowych
zależności oświetlenia i tekstur. Można było obserwować symulację lotu Foyagera
i widok z jego pokładu minuta po minucie.
Wkrótce MIT znów przypomniał o swoim istnieniu, realizując projekt
 Aspen . Ale o tym już pisałem.
* * *
W upowszechnianiu grafiki komputerowej trudno przecenić rolę gier,
61
a zwłaszcza Ponga, pierwszej wideogry, która zdobyła powodzenie na rynku. Suk-
ces Ponga, nawiasem mówiąc, był istotnym przełomem, bo firmy z Doliny Krze-
mowej, uprzednio próbujące szczęścia w tej dziedzinie, padały jedna po drugiej.
Wydawało się więc, że podobny los czeka Syzygy Co., która znalazła się u progu
bankructwa po fiasku lansowanej przez niÄ… gry Computer Space.
Jednak właściciel Syzygy, Nolan Bushnell, nie poddał się. Zmienił nazwę
firmy na Atari (w grze GO jest to ostrzeżenie, podobnie jak  szach! w szachach)
i zabrał się do opracowania nowej gry, komputerowego ping-ponga. Tym razem
powodzenie było oszołamiające: rok po uruchomieniu produkcji, w 1973, wartość
sprzedaży przekroczyła 3 miliony dolarów.
Ekscytację Pongiem trudno by wyjaśnić pokoleniu wychowanemu na Doomie
i Quake. Czarno-biała grafika, minimum akcji. Dwie linie po bokach reprezento-
wały rakietki poruszane przez graczy w górę i w dół. Ze względu na niską roz-
dzielczość ekranu piłeczka była niezgrabnym, czteropunktowym kwadratem.
Ta prostota gwarantowała jednakże szybkość interakcji i tanią realizację.
Z technicznego punktu widzenia wymagania Ponga ograniczały się do przeli-
czania pozycji trzech elementów na ekranie i wykrywania kolizji, a to było już
dość dobrze rozpracowane. Wówczas zresztą brak skomplikowania nie zmniej- [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates
    s/5.php") ?>  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates