|
|
|
|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przesi kni ta mistycyzmem oraz symbolizmem i skupia si g ównie na yciu po mierci. Sztuka renesansu Renesans to inaczej odrodzenie. Arty ci tego okresu wracali do klasycystycznych wzorców w malarstwie, rze biarstwie i architekturze. Sztuka zwi zana z religi chrze cija sk wci by a dominuj ca, ale historie i wizerunki przedstawiane w dzie ach sztuki przejawia y tendencje do wys awiania cz owieka i rzeczy doczesnych. Wzrost warto ci indywidualizmu, a co za tym idzie coraz wi ksza liczba zamówie indywidualnych sprawi y, e powrócono do malowania portretów gatunku malarstwa, który prawie zanikn w redniowieczu. Rozdzia 3: G ówne okresy i nurty w historii sztuki 51 Takie zainteresowanie chwil obecn sprawi o, e realizm sta si równie wa ny jak symbolizm. Aby nada obrazom i reliefom charakter bardziej trójwymiarowy (na kszta t okien otwieraj cych si na prawdziwy wiat), arty ci renesansowi rozpracowali matematyczne prawa rz dz ce perspektyw . Dojrza y renesans (1495 1520) Leonardo da Vinci, Micha Anio i Rafael Santi stworzyli razem nurt, który mo na okre li jako dojrza y renesans, mimo e ich prace cz sto bardzo si od siebie ró ni y. Wszyscy trzej arty ci d yli do osi gni cia doskona o ci, któr znajdowali nierzadko w zrównowa onych, geometrycznych kompozycjach. Renesans w swoim rozkwicie cechowa idealizm. Wspomniani trzej arty ci przedstawiali wyidealizowane postacie nawet, je li modelem by niespokojny, m ody wojownik, jak mia o to miejsce w przypadku niezapomnianego Dawida Micha a Anio a. Aura pi kna i spokoju to znak firmowy renesansu. Manieryzm (1530 1580) Po tym, jak arty ci nauczyli si przedstawia obraz wiata, zacz li go celowo deformowa . Wyd u ali i wykrzywiali postacie ludzkie, zniekszta cali pejza e, a w obrazach doszukiwano si symboliki i erotycznej lub duchowej energii. Sztuka przesta a by oknem na wyidealizowan wersj prawdziwego wiata; zacz a by oknem ukazuj cym bogat i fantazyjn wyobra ni artysty. Sztuka baroku i rokoko Arty ci barokowi zamienili renesansowe kompozycje geometryczne na sztuk teatraln wymagaj c zaanga owania widza. Przedstawiciele rokoka z kolei zrezygnowali z barokowej teatralno ci na rzecz dekoracyjno ci. Barok (1600 1750) Sztuka baroku zbieg a si w czasie z kontrreformacj (XVI-wieczny pr d odnowy Ko cio a katolickiego) i szybko sta a si broni propagandow w religijnych starciach pomi dzy katolikami a protestantami, do których dochodzi o na prze omie XVI i XVII wieku. Ko ció katolicki chcia , aby sztuka odwo ywa a si bezpo rednio do emocji i w ten sposób przykuwa a uwag zwyk ych ludzi i wi za a ich z Ko cio em. Pe ne przepychu barokowe wi tynie wype nione rze bami o teatralnych pozach doskonale spe nia y to zadanie. W krajach protestanckich arty ci barokowi marginalizowali wi tych. Si gaj c po bardziej symboliczne tematy, takie jak pejza e, sceny rodzajowe (obrazy ycia codziennego opowiadaj ce jak histori ) i owoce sugeruj ce doczesno ludzkiego ycia, sk aniali si raczej ku moralistyce. Arty ci barokowi tworzyli równie na zamówienie królów i ksi t, s awi c ich bogactwo i w adz . Cz I: Historia ludzko ci w zwierciadle wst p do historii sztuki 52 Rokoko (1715 1760) Rokoko to szalona wersja sztuki baroku. By a wspierana przez królów, ksi ta i dostojników ko cielnych, którzy nie wiedzieli, co zrobi ze swoimi pieni dzmi. Dekoracyjno rokokowego malarstwa, rze by i architektury liczy a si du o bardziej ni ich wymowa ideowa. Neoklasycyzm i romantyzm Neoklasycyzm i romantyzm rozwin y si w okresie o wiecenia oraz rewolucji ameryka skiej, francuskiej i przemys owej. W pewnym sensie neoklasycyzm i romantyzm by y nie tylko okresami, ale równie nurtami w sztuce, poniewa arty ci dokonali kilku wiadomych wyborów dotycz cych stylu, który mia nie ze sob jakie polityczne i (lub) duchowe przes anie. Neoklasycyzm (1765 1830) Neoklasycyzm (neo oznacza nowy ) to kolejny powrót do klasycznych tradycji grecko-rzymskich. To bardzo dostojna sztuka prezentuj ca kobiety i m czyzn epoki stylizowanych na greckich bogów i bohaterów. Ich pozy i majestatyczne gesty s cz sto mocno przerysowane. Romantyzm (prze om XVIII i XIX wieku) Arty ci romantyczni unikali tematu rewolucji przemys owej, atakowali królewskie wybryki i bronili praw jednostki. Niektórzy szukali schronienia w naturze, inni poszukiwali pobudzaj cej mieszanki l ku i podziwu, któr odnajdowali we wspania ych pejza ach. Wyobra nia przez du e W i natura przez du e N by y ród em nieograniczonej inwencji twórczej. Przegl d g ównych nurtów w historii sztuki Wraz z pojawieniem si nurtów w sztuce przestano wydziela w jej historii okresy. Pocz wszy od XIX wieku, kierunek rozwoju sztuki nie jest wyznaczany przez ko ció czy pa stwo, ale przez samych artystów. Rozdzia 3: G ówne okresy i nurty w historii sztuki 53 Realizm (lata 40. XIX wieku lata 80. XIX wieku) Przedstawiciele tego nurtu umocnili integralno wiata fizycznego, odrzucaj c romantyczne marzycielstwo i nieostro . Ukazywali wiat, kieruj c si bezwzgl dn uczciwo ci a przynajmniej tak twierdzili. Prerafaelici (1848 lata 90. XIX wieku) i Arts and Crafts Movement (lata 50. XIX wieku lata 30. XX wieku) W po owie XIX wieku prerafaelici tworzyli w Anglii sztuk , która mia a zrównowa y negatywne skutki rewolucji przemys owej, czyli zanieczyszczenie miast, bied i tym podobne. Odrzucali materializm spo ecze stwa przemys owego i wycofywali si w mistycyzm wieków rednich, przedstawiaj c histori króla Artura i inne redniowieczne legendy w formie obrazów lub witra y. Arts and Crafts Movement nurt zapocz tkowany przez Williama Morrisa, jednego z prerafaelitów, popiera rzemios o r czne, przeciwstawiaj c si jednocze nie kapitalistycznym zak adom wykorzystuj cym si robocz . Przedstawiciele tego nurtu preferowali r cznie wykonywane meble i sztuk zdobnicz , która rozwija a si w ma ych warsztatach lub osadach artystycznych. Impresjonizm (1869 pó ne lata 80. XIX wieku)
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkarro31.pev.pl
|
|
|