Podobne
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

przesi kni ta mistycyzmem oraz symbolizmem i skupia si g ównie na yciu
po mierci.
Sztuka renesansu
Renesans to inaczej odrodzenie. Arty ci tego okresu wracali do klasycystycznych
wzorców w malarstwie, rze biarstwie i architekturze. Sztuka zwi zana z religi
chrze cija sk wci by a dominuj ca, ale historie i wizerunki przedstawiane
w dzie ach sztuki przejawia y tendencje do wys awiania cz owieka i rzeczy
doczesnych. Wzrost warto ci indywidualizmu, a co za tym idzie coraz wi ksza
liczba zamówie indywidualnych sprawi y, e powrócono do malowania
portretów  gatunku malarstwa, który prawie zanikn w redniowieczu.
Rozdzia 3: G ówne okresy i nurty w historii sztuki
51
Takie zainteresowanie chwil obecn sprawi o, e realizm sta si równie wa ny
jak symbolizm. Aby nada obrazom i reliefom charakter bardziej trójwymiarowy
(na kszta t okien otwieraj cych si na prawdziwy wiat), arty ci renesansowi
rozpracowali matematyczne prawa rz dz ce perspektyw .
Dojrza y renesans (1495  1520)
Leonardo da Vinci, Micha Anio i Rafael Santi stworzyli razem nurt, który
mo na okre li jako dojrza y renesans, mimo e ich prace cz sto bardzo si
od siebie ró ni y. Wszyscy trzej arty ci d yli do osi gni cia doskona o ci,
któr znajdowali nierzadko w zrównowa onych, geometrycznych kompozycjach.
Renesans w swoim rozkwicie cechowa idealizm. Wspomniani trzej arty ci
przedstawiali wyidealizowane postacie nawet, je li modelem by niespokojny,
m ody wojownik, jak mia o to miejsce w przypadku niezapomnianego Dawida
Micha a Anio a. Aura pi kna i spokoju to znak firmowy renesansu.
Manieryzm (1530  1580)
Po tym, jak arty ci nauczyli si przedstawia obraz wiata, zacz li go celowo
deformowa . Wyd u ali i wykrzywiali postacie ludzkie, zniekszta cali pejza e,
a w obrazach doszukiwano si symboliki i erotycznej lub duchowej energii.
Sztuka przesta a by oknem na wyidealizowan wersj prawdziwego wiata;
zacz a by oknem ukazuj cym bogat i fantazyjn wyobra ni artysty.
Sztuka baroku i rokoko
Arty ci barokowi zamienili renesansowe kompozycje geometryczne na sztuk
teatraln wymagaj c zaanga owania widza. Przedstawiciele rokoka z kolei
zrezygnowali z barokowej teatralno ci na rzecz dekoracyjno ci.
Barok (1600  1750)
Sztuka baroku zbieg a si w czasie z kontrreformacj (XVI-wieczny pr d odnowy
Ko cio a katolickiego) i szybko sta a si broni propagandow w religijnych
starciach pomi dzy katolikami a protestantami, do których dochodzi o na
prze omie XVI i XVII wieku. Ko ció katolicki chcia , aby sztuka odwo ywa a
si bezpo rednio do emocji i w ten sposób przykuwa a uwag zwyk ych ludzi
i wi za a ich z Ko cio em. Pe ne przepychu barokowe wi tynie wype nione
rze bami o teatralnych pozach doskonale spe nia y to zadanie.
W krajach protestanckich arty ci barokowi marginalizowali wi tych. Si gaj c
po bardziej symboliczne tematy, takie jak pejza e, sceny rodzajowe (obrazy
ycia codziennego opowiadaj ce jak histori ) i owoce  sugeruj ce doczesno
ludzkiego ycia, sk aniali si raczej ku moralistyce. Arty ci barokowi tworzyli
równie na zamówienie królów i ksi t, s awi c ich bogactwo i w adz .
Cz I: Historia ludzko ci w zwierciadle  wst p do historii sztuki
52
Rokoko (1715  1760)
Rokoko to szalona wersja sztuki baroku. By a wspierana przez królów, ksi ta
i dostojników ko cielnych, którzy nie wiedzieli, co zrobi ze swoimi pieni dzmi.
Dekoracyjno rokokowego malarstwa, rze by i architektury liczy a si du o
bardziej ni ich wymowa ideowa.
Neoklasycyzm i romantyzm
Neoklasycyzm i romantyzm rozwin y si w okresie o wiecenia oraz rewolucji
ameryka skiej, francuskiej i przemys owej. W pewnym sensie neoklasycyzm
i romantyzm by y nie tylko okresami, ale równie nurtami w sztuce, poniewa
arty ci dokonali kilku wiadomych wyborów  dotycz cych stylu, który mia
nie ze sob jakie polityczne i (lub) duchowe przes anie.
Neoklasycyzm (1765  1830)
Neoklasycyzm (neo oznacza  nowy ) to kolejny powrót do klasycznych tradycji
grecko-rzymskich. To bardzo dostojna sztuka prezentuj ca kobiety i m czyzn
epoki stylizowanych na greckich bogów i bohaterów. Ich pozy i majestatyczne
gesty s cz sto mocno przerysowane.
Romantyzm (prze om XVIII i XIX wieku)
Arty ci romantyczni unikali tematu rewolucji przemys owej, atakowali
królewskie wybryki i bronili praw jednostki. Niektórzy szukali schronienia
w naturze, inni poszukiwali pobudzaj cej mieszanki l ku i podziwu, któr
odnajdowali we wspania ych pejza ach. Wyobra nia przez du e W i natura
przez du e N by y ród em nieograniczonej inwencji twórczej.
Przegl d g ównych nurtów
w historii sztuki
Wraz z pojawieniem si nurtów w sztuce przestano wydziela w jej historii
okresy. Pocz wszy od XIX wieku, kierunek rozwoju sztuki nie jest wyznaczany
przez ko ció czy pa stwo, ale przez samych artystów.
Rozdzia 3: G ówne okresy i nurty w historii sztuki
53
Realizm (lata 40. XIX wieku
 lata 80. XIX wieku)
Przedstawiciele tego nurtu umocnili integralno wiata fizycznego, odrzucaj c
romantyczne marzycielstwo i nieostro . Ukazywali wiat, kieruj c si
bezwzgl dn uczciwo ci  a przynajmniej tak twierdzili.
Prerafaelici (1848  lata 90. XIX wieku)
i Arts and Crafts Movement
(lata 50. XIX wieku  lata 30. XX wieku)
W po owie XIX wieku prerafaelici tworzyli w Anglii sztuk , która mia a
zrównowa y negatywne skutki rewolucji przemys owej, czyli zanieczyszczenie
miast, bied i tym podobne. Odrzucali materializm spo ecze stwa przemys owego
i wycofywali si w mistycyzm wieków rednich, przedstawiaj c histori króla
Artura i inne redniowieczne legendy w formie obrazów lub witra y. Arts and
Crafts Movement  nurt zapocz tkowany przez Williama Morrisa, jednego
z prerafaelitów, popiera rzemios o r czne, przeciwstawiaj c si jednocze nie
kapitalistycznym zak adom wykorzystuj cym si robocz . Przedstawiciele
tego nurtu preferowali r cznie wykonywane meble i sztuk zdobnicz , która
rozwija a si w ma ych warsztatach lub osadach artystycznych.
Impresjonizm
(1869  pó ne lata 80. XIX wieku) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • karro31.pev.pl
  •  
    Copyright © 2006 MySite. Designed by Web Page Templates